Кратка история на Lotus Cars
18 December 2016 - 03:23
Dec 18, 2016, 3:23:16 PM GMT+2-Nov 17, 2017, 12:05:50 PM GMT+2

Автомобилната компания “Lotus“ е създадена през 1952 година от Антъни Колин Брус Чапман, роден в Англия 1928 г. и се нарича: "Lotus Engineering Co.". 

Още през 1946 година, Чапман започва да продава коли втора употреба. Той е все още студент, a наличието на автомобили по това време е оскъдно, но сделките му вървят с пълна сила.

През 1954 г. се появява "Lotus 8", последван от Лотус "9". 1955 г. автомобилът отива на 24-часовото състезание на Льо Ман. Тогава не постига особени успехи, но това участие е началото на увлечението му в автомобилния спорт. 

Същата година компанията създава "Lotus-11", с четири-цилиндров двигател (1098cm3) и с мощност 84 конски сили. С този модел започва кариерата си с известния автомобилен състезател Греъм Хил. След това той става двукратен световен шампион във Формула 1.  

През 1957г. компанията започва серийно производство. Тогава Lotus печели на Льо Ман.

16 октомври, 1957 на лондонското изложение е представен „Лотус Елит“, елегантно стъклопластово купе с двигател  "Ковентри-Клаймекс". Автомобилът е 4 цилиндров, с обем на двигателя 1216 см3 и мощност 76 конски сили, развиващи се при 6100 об/мин. 

 

Има и модификация GТ - 104 конски сили. Автомобилът достига лесно 200 км.ч и притежава отлично управление на пътя.

По същото време е създаден първият състезателен автомобил „Лотус 12“, който слага началото на успешните машини във Формула 1. 1961 Лотус носи световна слава на Чапман: Легендарният автомобил „Лотус 25“ е иновация  за онова време: той бил един от най-леките и елегантни автомобили.
От 1958 до 1994 година компанията има и отбор във Формула 1. Тимът от Формула 1 има 7 конструкторски титли.

През 1963 г. към отбора се присъединява Джим Кларк и започва най-славната част от историята на тима. За 10 години отборът печели 6 конструкторски титли. Още 1963 Кларк прави изключителен рекорд за времето си, печелейки 7 състезания.

През 1962 г. "Lotus Engineering Co създава "Lotus Elite S-2".
През 1965 година Джим Кларк печели световно известното състезание „Инди 500“ с „Лотус 38“. 

През 1967 г. Чапман се получава правата върху двигателя "Форд-Косуорт-DFV", който се вгражда в „Лотус 49“. Година след това се появява „Лотус 56“, проектиран заедно с  Maurice Philippe.

Най-добрите постижения са през 70-те години на ХХ век, когато Чапман печели 4 титли. За тима са карали легенди още като Джим Кларк, Джон Съртис, Стърлинг Мос, Джак Брабам (основател на отбора Брабам), Фил Хил, Марио Андрети, Емерсон Фитипалди, Йохен Ринт, Найджъл Менсъл, Айртон Сена, Нелсон Пикет и Мика Хакинен. Във Формула 1 тимът се смята за иноваторски и създател на много революционни идеи, променили завинаги света на Формула 1.

Чапман е първият, който въвежда цветовата реклама и привлича един от най-големите спонсори за онова време. 
Черното в съчетание със златното върху автомобила " Lotus JPS” и до ден днешен се асоциира с тютюневата марка “John Player Special”. През 1972 Емерсон Фитипалди става шампион именно с тази кола.

Въпреки успехите си във „Формула 1“, компанията не е забравила производството на серийни те си автомобили и създава елегантния „Лотус Esprit”.

През 1978г. “Lotus” представя „Lotus 79“ със съвършено ново аеро-динамично крило. Автомобилът получава прилепване към пистата и увеличаване на сцеплението, което води до много по-лесно завиване (ground effect).  Двигателят е с мощност 475 конски сили, развиващи на 10 750 об/мин.

На девети септември същата година, на пистата в Монца, още в началото на състезанието се случва авария и пилотът Рони Петерсон катастрофира. На следващия ден той загива. 

Колин Чапман работи в името на каузата 54 години. Той е напълно отдаден на състезателните автомобили. Чапман допринася за едни от най-вдъхновяващите инженерни постижения в този спорт, като например: автомобил с двойна турбина, активно окачване, управлявано чрез компютър и др.. На такъв автомобил младият през 1987г. Айртон Сена влиза в челната тройка на Формула 1.

През 1982 година Колин Чапман внезапно умира. 

През януари 1986 компанията е закупена от General Motors.
Новата история на "Lotus Engineering Co.“ започва 1996 г., когато компанията е закупена от  „Протон“. Година след това вече са произведени 2248 спортни автомобила. Повечето от тях са „Lotus Elise”.

В последните години компанията произвежда модели като “Lotus Exige”, който е подходящ и за градски условия, и за състезания на писта.

Автомобилите „Lotus“ се базират на мотото на създателя си: „Направи го просто и после го олекоти“. 

 

Това прави всеки един модел на „Lotus“ подходящ, както за пистово каране, така и за градско шофиране!